Egyesület bemutatása

A Kanizsa Kul-Túra Egyesületet, Kanizsa Természetbarát Sportegyesület néven 1991. június 5-én alapítottuk.

Taglétszámunk erősen hullámzik a 14 fő állandó létszám az utóbbi években meghaladta a 100 főt. Az egyesület tagjai több éven át fenntartották tagságukat a Postás Sportegyesületben is, így mondhatjuk ez volt az anyaegyesületünk.

Az alapításkor a legfontosabb feladatnak tekintettük, hogy segítsük egy Dél-Zaláról készült turistatérkép kiadását. Civil szervezet előtte még ilyen feladatra nem vállalkozott, igaz nem is vállalkozhatott. Azóta sem tudunk olyan turistatérképről, melyet ilyen módon készítettek volna. Két dolog nehezítette munkánkat. A pénz (5 ezer példány 1,5 millió Ft volt), és az egyetlen polgári térképkészítő, a Cartographia feldarabolódása.

A finanszírozás segítésére, újabb egyedi megoldással próbálkoztunk. Az országban elsőként adattunk ki kartografált (koordinátarendszerrel, méretarányosan készített) színes fotótérképet, Zalakarosról.

A nehézségek ellenére a Dél-Zala turistatérkép egyesületünk kiadásában, a Cartographia Vállalat készítésében, 1993-ban elkészült. A kiadvány jelentős hiányt pótolt.

Eddigi legjelentősebb rendezvényeink, eredményeink:

1990-től rendezzük a Thury György Emléktúrát, a Kanizsa vár török uralom alóli felszabadulásának, és Thury György a vár leghíresebb kapitánya emlékére. A túra minden év április első szombatján van. A rendezvénnyel célunk a Nagykanizsától északra, a pacsai és a zalakarosi út által határolt területek megismertetése volt. Négyévente ismétlődődően indult, Zalakarosról, Galambokról, Gelséről és Nagykanizsa-Palinból. 2007-ben Újudvarról, majd 2009-től már csak egyetlen rajthelyről Gelséről.

1991-től Rockenbaur Pál túrákat szervezünk az országos kéktúra dél-zalai szakaszán, emléket állítva a nemzetközileg is ismert televíziós személynek. Rockenbauer Pál által készített „…és még egymillió lépés” tette ismerté a Dél-Dunántúl korábban kevésbé látogatott részeit és ez által térségünket is. Ennek a filmnek köszönhető, hogy a bakancsos túrázók szívesen látott vendégek a dél-zalai szőlőhegyek borospincéiben.

A két túrával több ezer természetjárót sikerült megmozgatni és Dél-Zalába csábítani.

1992-2004. között a Thury György Kupa túraversenyt szerveztük, bonyolítottuk és finanszíroztuk. A rendezvényen alkalmanként 2-300 diák vett részt. A csapatoknak egy rövid gyalogtúra közben kellett a természetjáráshoz, Nagykanizsához kapcsolódó kérdésekre válaszolni. Díjaztuk az első hat helyezett csapat minden tagját. Az összesítésben a legtöbb pontot gyűjtött iskola egy évre elnyerte a vándorkupát.

1993-ban avattuk a Rockenbauer Pál turistaházat Valkonyán, mely az önkormányzat tulajdonában, és működtetésében üzemel a mai napig. Egyesületünk tagjai a munkájukkal segítették a ház kialakítását a volt iskolából. Az avatásra meghívtuk Göncz Árpád akkori köztársasági elnököt, aki elfoglaltságai miatt avatóbeszédet küldött. Az ünnepségen részt vett Peták István az akkori TV2 vezetője, valamint a „Másfélmillió lépés Magyarországon” és az „…és még egy millió lépés” sorozatok készítői.

1995-ben vásároltunk egy ingatlant Homokkomárom-Zsigárdon, melyet pihenőházként üzemeltettünk. A ház felújítását és karbantartását tagjaink szabadidejükben, önkéntes munkában végezték. A házat 2011. április 18-án értékesítettük.

1995., 1996., 1997., években Bázakerettyény szerveztünk Városok-falvak országos túrakerékpáros találkozót.

1998-ban szintén Bázakerettyén mi rendezhettük meg a 28. Nemzetközi Túrakerékpáros Találkozót. A rendezvények hatására, egyre népszerűbb Dél-Zala az ország túrakerékpárosai körében.

2000-ben a millennium tiszteletére, útjára indítottunk Homokkomárom község Önkormányzatával közös szervezésben egy új általunk kitalált turisztikai terméket, a kerékpáros zarándoklatot, Búcsújárók kétkeréken névvel, mely 4 éven keresztül került megrendezésre.

A kerekesek Máriagyűdről indultak, majd Villány, Mohácsi emlékpark, Máriakéménd, Pécsvárad érintésével jutottak Pécsre. Innen Szigetvár, Lad, Kadarkút Kaposvár volt az útvonal. Igal, Andocs, Somogyvár, Segesd, Csurgó, Nagykanizsa után érkeztek a végcélba, Homokkomáromba. A túra 11-12 napja alatt, minden érintett búcsújáróhelyet, jelentős emlékhelyet megtekintettek.

2014 óta április hónapban egyesületünk szervezésében egy busznyian csatlakozunk a Gyenesdiási „Rügyfakadás – tavaszünnep” programhoz. Túrát szervezünk a Jakabfi-pihenőhöz (Keszthelyi-hegység, Pad-kő) a Zalai Természetjárók Emlékhelyéhez, ahol megemlékezést tartunk.

2022-ben indítottuk útjára „Homoki mikulás” néven Mikulás napjához kapcsolódó túránkat, melynek középpontjában egyesületünk homokkomáromi háza van.

2011-ben „Szomszédolás” néven útjára indítottunk egy sorozatot, melyben Zala megye, valamint az ország szomszéd tájait látogatjuk. Ez évben Szlovéniába Lendva környékére utaztunk. Ősszel részt vettünk a szlovén túratársaink által szervezett Misko túrán.

2012-ben Ausztriában a Rába szurdok

2013. februárban a szlovéniai Ptuj, Ausztriában a Medve szurdok.

2014-ben Szlovénia Bled környéke volt a cél, itthon a Somló hegy.

2015-ben Szlovénia Ivancica, és egy 1 hetes erdélyi körút. A Balaton felvidéken a Szentgyörgy-hegy.

2016-ban Badacsony.

2017-ben Zánka Gyógynövény-völgy.

2018-ban Dörgicsei borvidék

2019-ben Vétyem ősbükkös

2020-ban Csillagvár-Vörs

2021-ben Tihany

2022-ben Bakonybél és környéke

2016. február 24-én egy helyi vállalkozó, Velenczei Ferenc kezdeményezésére pályázatot írtunk ki, Nagykanizsán megvalósítandó új köztéri alkotás tervezésére és elkészítésére. Sajnos a pályázat eredménytelen volt, nem érkezett olyan alkotás, melyet a vállalkozó elfogadott volna. Az egyeztetések tovább folytak. Sörös Rita kaposvári szobrász terveit az önkormányzat is elfogadta. A bronzból készült szobor az Ady utca elején lett felállítva, a kezdeményező finanszírozásával. 2019. április 18-án, csütörtökön „Kereskedő feleségek” néven került felavatásra.

2016. február 29-én jegyezte be a földhivatal tulajdonjogunkat a Homokkomárom Kossuth u. 2. szám alatti, 6455 m2 lakóház, udvar, gazdasági épület megnevezésű ingatlanra. A területen tervünk egy több tematikus területet érintő turisztikai bázis kialakítása (Homokkomárom_projket_javaslat)

2016. tavaszán bejegyeztettük a kanizsatura.hu domain nevet, és tárhelyet is bérlünk melyen honlapunkat üzemeltetjük.

2017. augusztus 25-27. Dunántúli Megyék Természetbarát Vezetőinek Tanácskozása

2017. december 11-én újabb 2210 m2-es birtok egy kis faházzal került tulajdonunkba az eszteregnyei szőlőhegyen, Velenczei Ferenc vállalkozó támogatásával. Az Ő finanszírozásával 2020-ban elkezdtük az épület bővítését, lakhatóvá tételét.

Egyesületünk tagjai tartják karban Dél-Zala turistaútjainak nagy részét. A térségbe érkezőknek segítünk szállás és programajánlattal.

Együttműködési megállapodás van egyesületünk és a Dr. Mező Ferenc Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskolával, hogy kölcsönösen segítjük egymás rendezvényeit. Így a Kanizsa túrák rendezésében szakmai segítséget nyújtunk és e lebonyolításban is részt veszünk.

Pályázatokban segítjük a térség településeit, társulásait.